مدیریت کتواسیدوز دیابتی مرتبط با مصرف بازدارنده های SGLT2 در افراد مبتلا به دیابت نوع 1

8 سپتامبر 2015- بر اساس این تحقیق، خطر بروز کتواسیدوز دیابتی DKAکه اخیراً ارتباط آن با مصرف داروهای بازدارنده ی SGLT2مشخص شده است، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، قابل مدیریت و پیشگیری است.

نتایج این تحقیق که در مجله ی  Diabetes careمنتشر شده است،نشان می دهد  بروز کتواسیدوز دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1که نتیجه ی استفاده  از بازدارنده های SGLT2است معمولاً به ندرت دراین بیماران اتفاق می افتد اما قابل پیش بینی، قابل تشخیص و قابل پیشگیری است.

در حالیکه بازدارنده های SGLT2درحال حاضر برای استفاده ی بیماران مبتلا به  دیابت نوع  1 تایید نشده اند، محققان درحال بررسی امکان استفاده از این گروه دارویی در آینده  برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.

در مطالعه ای که اخیراً انجام گردید، محققان اعلام کردند کتواسیدوز دیابتی مشکل احتمالی مصرف این داروها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است، اما در این تحقیق جدید، پژوهشگران تاکید کردند که خطر کتواسیدوز مرتبط با این داروها چندان قابل توجه نیست.

در ژولای 2015، سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داد  که داروهای بازدارنده ی SGLT2می توانند موجب بروز کتواسیدوز دیابتی شوند- عارضه ای جدی که نیاز به  بستری شدن در بیمارستان دارد.

این گروه از داروها  با جلوگیری از جذب مجدد گلوکز درکلیه ها به کاهش قندخون کمک می کنند و غالباً برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شوند اما اخیراً استفاده از آنها بعنوان یک درمان الحاقی توسط  بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش یافته است.

 تأثیر این داروها درکاهش قندخون به معنای نیاز کمتربیماران مبتلا به دیابت نوع 1 به انسولین است. در این مقاله  تاکید شده است بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نباید درباره ی خطر کتواسیدوز به دلیل استفاده  از داروهای بازدارنده یSGLT2نگرانی زیادی داشته باشند.

نویسندگان این مقاله می گویند: باتوجه به تعادل مزایا و خطرات استفاده از ممانعت  کننده های SGLT2  در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، نیازبه یک  درمان الحاقی شدیداً احساس می شود.

محققان می گویند: کتواسیدوز مرتبط با داروهای بازدارنده ی SGLT2با کتواسیدوزی که به دلیل عدم درمان دیابت نوع 1 ایجاد می شود، متفاوت است. کتواسیدوز مرتبط با داروهای بازدارنده ی SGLT2کاملاً قابل کنترل و پیشگیری است و نباید  نگرانی از این مسئله  افراد مبتلا  به دیابت نوع  1 را از مصرف این نوع  از داروها دلسرد کند.

محققان علایم  کتواسیدوز مرتبط با مصرف داروهای بازدارنده ی SGLT2  را بر افراد  مبتلا به دیابت نوع 1 و نحوه ی مقابله  با آن  را بیان کردند: درصورت  احساس تهوع،  بلافاصله قندخون خود را چک کنید اگر مقدار قند  خونتان چندان بالا نبود نیازی به تزریق انسولین  نیست اما از آنجائیکه کتون  ناشی  از مصرف این نوع از داروها  ممکن است همچنان درخون افزایش یابد،  بهتراست  افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از داروهای بازدارنده ی SGLT2استفاده می کنند، مقدار کتون خود را در صورت  احساس ناخوشی صرفنظر از مقدار قند  خونشان ، چک کنند.

 دکتر Rosenstock  از مرکز دیابت و غدد درون ریز در تگزاس و  دکتر Ferranniniاز انستیتو فیزیولوژی بالینی  در پیزای ایتالیا  می گویند: تعجب آور نیست که با توجه به بار سنگین  بیماری  دیابت نوع 1 و نیازهای برآورده  نشده ی این  بیماران، برنامه هایی برای دریافت تاییدیه ی این دارو برای افراد  مبتلا به دیابت  نوع  1 طراحی  و اجرا شود، تا مجوز استفاده از این داروها برای افراد مبتلا به دیابت نوع1 بروی بر چسب دارو های بازدارنده ی SGLT2درج گردد.

 درمطالعات آتی دانشمندان به ارزیابی ایمنی  و کارآیی داروهای بازدارنده ی SGLT2برای هر دونوع دیابت خواهند پرداخت.

 خوشبختانه، این برنامه های بالینی به سرعت  گسترش خواهند یافت تا یک درمان الحاقی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 به پزشکان و بیماران معرفی شود و آنها  بتوانند بر چالشهای روزمره ی مدیریت  این بیماری فائق آیند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/diabetic-ketoacidosis-from-sglt2-inhibitors-manageable-in-people-with-type-1-diabetes,-research-suggests-97173976.html